top of page
Skribentens bildSebastian Åkerberg Gonzalez

Effektivisera din rekryteringsprocess 2024 med sociala medier

Uppdaterat: 31 jan.


Jobbsök i sociala medier, Linkedin jobbinlägg.

I takt med att sökandet efter jobb har blivit alltmer digitaliserat har sociala medier blivit en allt viktigare plattform för rekrytering. I Sverige har över 90% av jobbsökande använt sociala medier för att söka jobb, vilket innebär att arbetsgivare måste anpassa sig till denna trend för att hitta de bästa kandidaterna.


I detta blogginlägg går vi igenom hur nya innovationer inom HR och sociala medier väntas förändra rekryteringslandskapet, de mest populära sociala medie plattformarna för rekrytering samt hur nya generationer på arbetsmarknaden påverkar denna utveckling. Vi tittar också på hur svenska jobbsökare och arbetsgivare använder sociala medier för att hitta rätt matchning. Genom att anamma sociala medier i rekryteringsprocessen kan arbetsgivare effektivisera sin rekryteringsprocess och nå ut till de kandidater som är passande för företaget.


Jobbsökande i sociala medier

Rekryteringsprocessen har under åren blivit mer komplex och dynamisk än någonsin tidigare. Dagens kandidater förväntar sig en konsumentliknande upplevelse i världsklass när de söker jobb. Tiden för pappersansökningar är förbi och fler människor än någonsin tidigare hittar sina jobb på sociala medier. Den traditionella rekryteringsprocessen håller på att förändras i en alltmer digitaliserad värld. Med sociala medier som en integrerad del av vår vardag, har sökandet av jobb på dessa plattformar ökat markant. Jobbsökande och arbetsgivare använder nu sociala medier för att effektivt marknadsföra sig själva och skapa kontakt med potentiella kandidater.


Jobbsökandet online har ökat markant de senaste åren, inte minst på sociala medier. Den årliga rapporten från Svenskarna och Internet tillkännager att 84% av Svenska internetanvändare använder sociala medier dagligen. År 2021 visade en undersökning av Universe Research att över 90% av svenska arbetssökande har använt sociala medier för att söka jobb. Detta är en ökning jämfört med 81% året innan enligt en undersökning genomförd av The Network.


Mest använda sociala medierna för rekrytering under 2023:


  1. LinkedIn (310 miljoner aktiva användare per månad)

  2. Facebook (2.9 miljarder aktiva användare per månad)

  3. Instagram (1.47 miljarder aktiva användare per månad)

  4. Snapchat (557 miljoner aktiva användare per månad)

  5. Tiktok (1 miljarder aktiva användare per månad)


Vi befinner oss just nu mitt i ett generationsskifte på arbetsmarknaden, samtidigt som en våg av disruptiva innovationer inom HR och sociala medier väntas dra in över marknaden inom de kommande åren. Detta gör att vi har anledning att tro att vi under detta årtionde står inför ett historiskt skifte, där större delar av kandidatresan digitaliseras och rekryteringslandskapet förändras för alltid.


Var extra uppmärksam på: Generation Z eller Gen Z som just nu tar sig in på arbetsmarknaden. Gen Z beskrivs till skillnad från föregående generationer som; generation Y(1981-1996) och generation X( 1965-1981) som generationen som är “födda med en smartphone i handen”, “uppfostrade på sociala medier” eller "wifi i nappflaskan".


Hur använder svenska jobbsökare sociala medier?

tjej på jobbintervju

Svenska jobbsökare som använder sociala medier när de söker jobb fokuserar främst på att förtydliga för företag att de står till arbetsmarknadens förfogande. Detta innebär att användarna i stor utsträckning håller sina erfarenheter, kompetenser och annan information uppdaterad på sociala medier. Enligt en enkätundersökning gjord av Adsup under 2022 beror det på att kandidaterna kan presentera en bredare och mer engagerande bild av sig själva till företagen via sociala medier än de kan via ett statiskt CV.


Hur använder svenska arbetsgivare sociala medier?


Arbetsgivare använder idag sociala medier för att marknadsföra sitt arbetsgivarvarumärke, kommunicera med sina potentiella kunder och kandidater, annonsera ut sina lediga tjänster och berätta om fördelarna att jobba hos dem.



"Sociala medier har gjort det möjligt för oss att nå relevanta kandidater som vi inte skulle hittat med våra traditionella verktyg."

Maria Ihse

Kommunikatör

Oskarshamns kommun


"Sociala medier hjälper oss att nå ut till de mer passiva kandidaterna i dagens utmanande arbetsmarknad."

Julia Fridén

HR Business Partner

Stena AB


"Sociala medier har varit en viktig kanal för att attrahera rätt kompetens."

Charlott Kreuger

HR Business Partner

ForSea


Här har vi sammanställt global data relaterat till social rekrytering:

  • Jobbsökare rankar sociala medier och professionella nätverk som den mest användbara resursen för jobbsökning (CareerArc)

  • Rekrytering via sociala medier växer. 84 % av organisationerna använder det för närvarande och 9 % planerar att använda det. (SHRM)

  • 73 % av millennials (åldersgruppen 18-34 år) hittade sin senaste anställning via en plattform i sociala medier. (CareerProfiles)

  • 80 % av arbetsgivarna säger att social rekrytering hjälper dem att hitta passiva kandidater. (Betterteam)

  • 70 % av rekryterande chefer säger att de har lyckats anställa med hjälp av sociala medier. (Betterteam)

  • 40 miljoner människor söker jobb på LinkedIn varje vecka. (LinkedIn)

  • 71 % av rekryterande chefer anser att sociala medier är effektiva för att granska sökande. (Harris Poll)

  • 79 % av de arbetssökande använder sociala medier i sitt jobbsökande. (Glassdoor)

3 tips hur du kan rekrytera smartare

Vi har samlat tre enkla tips på hur du kan börja utveckla en förstklassig rekryteringslösning, genom att leverera en god kandidatupplevelse, effektivisera dina arbetsflöden och möjliggöra för bättre samarbete inom organisationen.


1. Kartlägg kompetenser och välj rätt målgrupp

Den viktigaste delen inom rekrytering och marknadsföring är att identifiera vilken målgrupp du vill nå. Inom rekrytering handlar det om vilken typ av kandidat din organisation vill locka till sig. För att få en tydlig bild av målgruppens intressen, motivationer, frustrationer och önskemål krävs det en viss efterforskning. En detaljerad bild av målgruppen gör det både enklare och mer effektivare att nå ut till kandidater som direkt överensstämmer med det ditt företag söker.


2. Investera i de kanaler som dina potentiella talanger använder.

För att locka den perfekta kandidaten bör du börja med att skapa ett genuint värdeerbjudande för medarbetarna. Detta erbjudande kallas kort och gott för EVP - Employer Value Proposition. Fokusera på det som har störst betydelse för dina kandidater när de överväger ditt jobberbjudande.


Följ de här tre stegen för att formulera ditt EVP och sedan använda det för att locka till dig de bästa kandidaterna:

  1. Skapa ditt EVP baserat på medarbetarnas feedback. Din EVP måste vara 100 % äkta. Fråga dina anställda vad de tycker om kulturen och kolla vad de delar på sociala medier.

  2. Skapa medvetenhet genom att dela din EVP på sociala medier. Anställda är dina mest betrodda förespråkare, locka dem att dela din EVP i sina nätverk också.

  3. Utveckla och uppdatera din EVP i takt med att din verksamhet förändras och expanderar.

Genom att utveckla ett relevant och tydligt EVP stärker du ditt arbetsgivarvarumärke och lockar till dig topptalanger och fler kvalitetsansökningar.



3. Samarbeta inom organisationen för att skapa en grym intervjuupplevelse

För att skapa en bra intervjuupplevelse för jobbkandidater bör man först och främst vara förberedd och svara på de frågor. som hjälper kandidaten förstå mer om tjänsten och er arbetsgivare. Det är också viktigt att skapa en positiv atmosfär genom att vara vänlig och välkomnande, samt att ge kandidaten tillräckligt med tid att svara på frågor och ställa egna frågor. Det är även bra att ge feedback efter intervjun och att hålla kandidaten informerad om rekryteringsprocessen, även om de inte gått vidare i anställningsprocessen. Genom att visa respekt och engagemang kan man skapa en bra intervjuupplevelse och samtidigt stärka arbetsgivarvarumärket.


Ta möjligheten att optimera era rekryteringsstrategier under 2023

Case studie rekrytering via sociala medier

Vill ni också veta hur ni kan använda dessa trender till er fördel? Vi är redo att dela vår expertis och visa dig hur ni enkelt kan hitta rätt kompetenser för att ta ditt företag till nästa nivå. Klicka på länken nedan för att boka ett kostnadsfritt informationsmöte med oss.



Förbättra er rekryteringsprocess redan idag

Behöver ni hjälp att snabbt tillsätta en tjänst eller vill jobba proaktivt för att framtidssäkra ditt företags kompetensförsörjning? Hör av er till oss, så svarar vi på alla era frågor.


Vi ser fram emot möjligheten att arbeta tillsammans med er.




Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page